A legfontosabb, hogy a túrákban minden résztvevő örömét lelje. Ez sokkal könnyebb, ha a túra passzol az erőnléthez, gyönyörű utakon vezet, és nem tévedtek el. Ezen az oldalon sok segítséget találsz arról, ami ehhez hiányozni szokott.

A 10 legfontosabb egynapos túrafelszerelés a hátizsákban

hátizsákok esővédő huzatban

Másnak is megmutatnád? Oszd meg!

Kezdő túrázóként nagyon nehéz a felszerelésről dönteni. Nem akarsz nehéz táskát cipelni, de sok dologra szükség lehet már egy egynapos túrán is. Mit írj a felszerelés listádra, mik a túrázás kellékei?

A túrahátizsák

A kényelmes, megfelelő méretű és felépítésű hátizsák nagyon fontos a túrázáshoz, de kezdőként nem érdemes azonnal drágát venni. A legjobb egy meglévő táskával elkezdeni kirándulni. Aztán ha már tudod, mit szeretnél, akkor választani egy kifejezetten túrázáshoz készített zsákot.

Egynapos túrafelszerelés szállításához nincs szükség igazán nagy táskára, de nagyon fontos, hogy tényleg hátizsák legyen, ne pedig válltáska vagy szatyor. Kézitáskák, oldaltáskák néhány km megtétele után már nagyon kényelmetlenek lesznek és akadályoznak majd a haladásban is.

városi hátizsák a kezdéshez
Az első kirándulásokhoz tökéletesen megfelel az egyébként is hordott “városi” hátizsák. Ez abban különbözik a túrazsáktól, hogy nincs annyi zsebe, nincsenek kifejezetten túrázáshoz kényelmes tárolói, és a pántja sem olyan kényelmes, ha nehéz dolgok vannak benne.

Ha már túráztál párszor, és tisztában vagy a felszerelésed mennyiségével, érdemes megnézni a választékot néhány túraboltban. Általában egy 20-25-30 literes zsák megfelelő az egynapos kirándulásokhoz.

A cikkben később felsorolt holmik mellett bele kell férnie az éppen nem viselt ruhadaraboknak is úgy, hogy lehetőleg ne feszüljenek a varrásai, ne legyen feszesen megtömve.

A legfontosabb szempont, hogy megpakolva is kényelmes legyen! Érdemes minden zsákot súlyokkal együtt is felpróbálni, és ellenőrizni a méretét. Jó helyen vannak a vállpántok? Megfelelően párnázottak? Van mellhevedere a zsáknak? Sok helyen kaphatók külön női méretű hátizsákok is (habár ennek a nagyobb hátizsákoknál van nagyobb szerepe), ezeken közelebb vannak egymáshoz a vállpántok, kényelmes helyen van a mellheveder, és a háti rész kicsit rövidebb, hogy a zsák alja jól támaszkodjon derékrészen.

A hátrész kialakítása lehet párnázott vagy olyan módon formázott, hogy a hát és a táska között rés maradjon (ilyenkor a hátra egy hálószerű anyaggal fekszik rá a zsák). A párnázott nyáron melegebb, ahogy ráfekszik a hátra. A merevített, háttól eltávolított verzió jól szellőzik, viszont kicsit nehezebb bele pakolni a formája miatt. Mindkettő kényelmes lehet, érdemes kipróbálni őket.

A csípőheveder az ekkora zsákokon még nem szokott súlyt átvenni, de megakadályozhatja, hogy a zsák lötyögjön. Néha az oldalán vannak kis zsebek, jól jöhet zsebkendőnek vagy a mobilnak.

Jó, ha a holmidat nem csak “ömlesztve” pakolhatod a hátizsákba, hanem sok zseb segít azokat rendszerezni, így könnyebben és gyorsabban megtalálható minden. Belső zsebben legjobb tartani az iratokat, pénztárcát, lakáskulcsot. Egy másikban az “apróságokat”: bicskát, tollat. Egy laposabb részben az éppen nem használt térképeket, füzeteket, jegyzeteket, esetleg bélyegzőpárnát. Jó, ha a vizes kulacs egy oldalzsebben helyezhető el, akkor nem kell mindig kinyitni a zsákot az iváshoz.

Meg kell nézni hogyan van megvarrva a zsák, főként a legsérülékenyebb területeken. Hogyan van rögzítve a vállpánt a táskához? Milyenek a cipzárok? Hosszú távon mindenképpen jobb minőségűt, tartósabbat érdemes választani.

Kiegészítőként sok zsákhoz tartozik esőhuzat. A legtöbb zsák nem teljesen vízálló, és ez idővel romolhat is. A vízhatlan huzat már az első túrán nagyon jól jöhet. Több túraboltban külön is meg lehet vásárolni, ha nincs a táskába beépített. Ilyenkor figyelni kell, hogy a mérete illeszkedjen a táska méretéhez.

Hiába szuper egy hátizsák, ha nincs jól beállítva. A jól beállított vállpántok sokat segítenek, hogy ne terheld feleslegesen a vállad. Olyan hosszra érdemes őket állítani, hogy a táska derékrésze tényleg a derekadra kerüljön (ez jól látható, ha van derékszíja).

egynapos túrahátizsák
Egynapos túrákhoz nagyon kényelmes kisebb méretű hátizsák.

Ha elkezdesz túrázni, előbb-utóbb veszel majd néhány hátizsákot, minden túrázónak van kisebb-nagyobb gyűjteménye.

Víz és élelem

A túrákon általában arra az ételre és italra támaszkodhatsz, amit magaddal viszel. Általában a víz és az élelem foglalják a legnagyobb helyet a táskában és jelentik a legnagyobb súlyt, szóval érdemes átgondolni, mit cipelsz!

megterített erdei asztal kiránduláson

A legfontosabb szempont, hogy semmi ne legyen romlandó! Sok olyan élelmiszerfajta van, amiről a túrán le kell mondani, legalábbis tavasztól őszig. Gomba, hal, tojás, lágy sajt, sok felvágott, tej mind jobb, ha otthon marad a hűtőben. Érdemes kolbászokat, szalámikat választani, lehetőleg magvas kenyérrel.

Olyan formában vidd magaddal az ételt, hogy könnyen el tudd fogyasztani. Jobb, ha kisebbek az előre elkészített szendvicsek, a gyümölcsök és zöldségek előre fel vannak darabolva. Csak elő kell venni és megenni.

Jó, ha kis helyen elfér az egész, ezért jól jönnek az energiaszeletek, magvak, aszalt gyümölcsök, kis csoki.

Fontos még, hogy semmi ne törhessen össze vagy kenhesse össze a többi ételt vagy a táskát. A sérülékeny ételeket érdemes műanyag dobozokba tenni. Sőt, ha mindent dobozokba teszel, takarékoskodhatsz a csomagolóanyagokkal (szalvétával, alufóliával, szatyrokkal). Lehet kapni összecsukható, nagyon könnyű dobozokat is, ezeket üresen sem nehéz hozni hazafelé.

Minden túrán szükség lesz vízre, még a legrövidebb távon is. A folyadékpótlás hiánya gyorsabb fáradást, egyensúlyzavart, dekoncentrációt okozhat. Muszáj nagyon gyakran inni, hogy ezeket megelőzd, mert a mozgás közben folyamatos a párologtatás. Kerülendők a cukros, szénsavas és alkoholtartalmú italok túra közben.

Az izzadással a sók és ásványi anyagok szintje is csökken, ezeket is pótolni kell, habár az egynapos túrákon ennek nagy veszélye nincsen. Erre egyébként az izotóniás italok a legjobbak, ilyeneket már pezsgőtabletta formában is lehet kapni. Egynapos túrán ugyanilyen remek szolgálatot tesz a sós rágcsa.

Az egész napos intenzív mozgás mellett jól esik a változatos étkezés. Ne félj kísérletezni, és akár sokféle elemózsiát vinni kis mennyiségben. Ha a többieket is megkínálod, mindig jó túratárs leszel!

Papír zsebkendő, WC papír

Ezt nem kell sokáig magyarázni: ezeket a dolgokat nehéz pótolni túra közben, ha elfelejtettél vinni. Arra kellene csak nagyon figyelni, hogy semmit ne hagyj magad után az erdőben! Érdemes vinni egy kis zacskót, és a használt papírokat abba tenni, majd egy szemetesbe dobni, ha visszaértél egy településre.

Elsősegély csomag

A túrázáshoz ajánlott elsősegély csomag eltér attól, amit például az autóban köztelező tartani. A túrákra készített elsősegélycsomagot jobb, ha vászontáskába csomagolod, mert így sokkal könnyebben elhelyezheted a táskádban. Jó, ha rikító a színe, így ha másnak kell a táskába nyúlnia, számára is egyértelmű, hogy megtalálta. Tartalmában is más, mert igazodik azokhoz az egészségügyi vészhelyzetekhez, amik egy túrán adódhatnak.

rikító színű elsősegély csomag

Térkép, tájoló

Minden túrára kell vinni turistatérképet. Még akkor is, ha jelzett utat tervezel csak követni! Ahhoz persze, hogy használni tudd, jó térképolvasónak kell lenned és el kell tudnod igazodni rajta. Ha kezdő vagy, hasznos, ha sokat böngészed!

A tájoló a térkép használatában nyújt segítséget, segítségével meghatározható az északi irány és a tereptárgyak irányszöge.

térkép és tájoló erdei asztalon

A térképhez kapcsolódóan érdemes említeni a túrához szükséges információkat. Jó, ha a menetrendek, leírások az érintett helyszínekről, túramozgalmak esetén pecsételőhelyek leírása kéznél vannak. Sok helyen nincs térerő, hogy online elérd ezeket.

GPS, okostelefon, powerbank

A tájékozódásban nagy segítséget nyújtanak az okostelefonok tájékozódási appjai vagy egy outdoor GPS. Viszont csak akkor hasznosak, ha tudod őket kezelni! Hosszabb túrára úgy indulj, hogy ismerős helyen gyakorolsz és kipróbálod az egyes funkciókat.

GPS, okostelefon és powerbank

Kalap, fényvédő krém // krém, ajakír

Nyáron az erős napsütés, télen pedig a hideg okozhat problémákat. Mindenképpen védekezni kell a leégés ellen. Nyáron kellemesebb az út egy kalapban, esetleg egy hosszú ujjú lenvászon ing is védhet. A fényvédő krém használatára szinte mindenkinek szüksége van.

Télen a hideg és a szél okozhat kellemetlenségeket, de egy urea tartalmú krém és egy ajakír ezeket meg tudja előzni.

Polifoam ülőke

Egy ülőke szinte mindig nagyon hasznos lehet a túra során. Télen minden hideg, nyirkos, mégis jól esik leülni egy kicsit. Nyáron is előfordulhat, hogy eső után minden vizes. Esetleg még nyáron sem akarsz a fűbe ülni, például a kullancsok miatt.

Nem muszáj ülőkét vásárolni. Ha van otthon egy régebbi vagy nem túl jó minőségű polifoamod, akkor azt is fel lehet szabdalni kisebb részekre és ezt használni ülőkeként. Összehajtva nagyon kis helyet foglal a táskádban és könnyű is.

polifoam ülőkék

Fejlámpa

Nyáron jól jöhet, ha kisebb üreg vagy barlang kerül az utadba és szeretnél bekukkantani. Télen pedig kötelező felszerelés, a korai sötétedés miatt. Akkor is szükséges vinni, ha a túrát világosban tervezed befejezni, hiszen bármi közbejöhet. Jó, ha nem vagy csak a holdfényre rászorulva.

fejlámpák kézben tartva

Póló, zokni, (kesztyű)

Nyáron és télen is nagyon hasznos lehet egy tiszta és száraz póló, zokni (és kesztyű), hogy a túra végén le tudd cserélni. Minden évszakban könnyű beleizzadni a ruhákba, és a túra végén megállva, nagyon kellemetlen lehet a nedves, nyirkos ruhában maradni. Egy nagy eső miatt is átázhat a ruhád, a száraz darabok megvédenek a meghűléstől és jelentősen növelik a komfortérzetet.

PLUSZ: Kullancs- és szúnyogriasztó

Minden túrázónak ajánlott beadatnia a “kullancsoltást”. Ez véd az agyvelőgyulladás ellen, azonban a Lyme kórral szemben nem! Magyarországon az utóbbi években nagyon elszaporodtak a kullancsok, és a szúnyogirtás sem minden területen megoldható. Érdemes kipróbálni néhány szert, hogy melyik hatásos. Jó olyat választani, amit ruhára is lehet fújni, nem csak bőrre kenni.

Másnak is megmutatnád? Oszd meg!

2020. november 9.

Olvass még, legyél még tapasztaltabb túrázó!

shares